کوچ ها چه کارهایی انجام می دهند؟

در مقالات پیشین درباره تعریف کلی کوچ و کوچینگ پرداختیم. در این مقاله باهم درباره نقش کوچک و کارها و خدماتی که می تواند ارائه دهد، می پردازیم.

کوچینگ یک گفتگوی آگاهانه و روبه جلو است که براساس آن فرد توامندی ها و بهترین راهکارها و حالت ها برای رسیدن به بهترین نتایج در کار و زندگی و حرفه و … را می تواند شناسایی کند. این مکالمه می تواند به فرد یا گروه کمک کند تا از بین اهداف مشخص شده، ترتیب رسیدگی به آنها و اولویت ها را درنظر بگیرد. سپس براساس آن هدف گذاریهای لازم را انجام داده و برای دستیابی به آنها تلاش کند.

در واقع می توان گفت، گوچ با مراجعه کننده ی خود در موقعیت و مکالمه شریک می شود تا به فرد برای یافتن بهترین راهکار کمک کند. از فواید کوچینگ می‌توان به ایجاد وضوح و شفافیت در سوق دادن مراجع به‌سوی اقدام و تسریع فرآیند پیشرفت اشاره کرد و برای او آگاهی و تمرکز به ارمغان می‌آورد.

مسئولیت هر کوچ Coach

کوچ ها در درجه اول بر این باورند که تمام مراجعه کنندگان، بهترین متخصص در زندگی و کار خود هستند. همچنین معتقدند که هر فرد در زندگی و کار خود نوآوری و کاردانی لازم را دارد. بنابراین مسئولیت کوچ ها را می توان اینگونه درنظر گرفت:

  •  کشف، وضوح و همراه شدن با آنچه مراجعه‌کننده می‌خواهد به آن دست پیدا کند.
  • تشویق مراجعه‌کننده برای کشف دنیای خود
  • استخراج راه‌حل‌ها و استراتژی‌های مراجعه‌کننده
  • پاسخگو نگه‌داشتن مراجعه‌کننده و مجاب کردن او برای مسئولیت‌پذیری

تمام این مسئولیت ها در مکالماتی که کوچ با مراجعه کننده دارد، محقق می شود.

یک کوچ در عمل کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  • بر دستور کار مراجعه‌کننده متمرکز است. مراجعه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد که هدف یا مشکل خودش چیست و می‌خواهد بر چه چیزی تمرکز کند، نه یک کوچ.
  • از سوالات قدرتمند برای یادگیری مراجعه‌کننده استفاده می‌کند. کوچ آموزش نمی‌دهد یا توصیه نمی‌دهد اما سوال می‌پرسد و گوش می‌دهد..
  • اقدام و عمل را ترویج می‌کند. در یک ارتباط کوچینگی این مراجعه‌کننده است که مراحل حرکت و عمل خود را مشخص می‌کند و این وظیفه یک کوچ نیست.
  • از تغییر حمایت می‌کند. کوچ پیگیر یادگیری فردی، رشد و تغییر مراجعه‌کننده است.

امروزه معنی کوچینگ یا کوچ کردن یک فرد، استعاره‌ای از همان کالسکه‌ است. کوچینگ کمک کردن به فرد، گروه یا سازمان برای رفتن از محل کنونی به‌جایی است که دوست دارد در آنجا باشد. کوچ یک وسیله و یک همراه برای پیشبرد و رسیدن به اهداف است.