کوچ کسب و کار یا Business Coach کیست؟

برای اینکه بتوان کوچ کسب و کار را به خوبی معرفی کرد، لازم است در ابتدا دو مفهوم کلی کسب و کار Business و کوچ Coach را تعریف کنیم. سپس تعریف و نقش کوچ کسب و کار یا Business Coach را باهم مرور می کنیم.

تعریف کلی کسب و کار

کسب و کار و تجارت را می توان حرفه یا شغلی دانست که یک تیم و یا فرد، با فروش محصول یا خدمت سعی در بدست آوردن سود دارد. محصول در هر کسب و کار می تواند یک کالای فیزیکی و یا دانش و اطلاعات باشد. مثل کسب و کارهایی که کارهای مشاوره ای انجام می دهند.

تعریف کلی کوچینگ

کوچینگ فرآیندی است ضمن اینکه بهبود عملکرد را فراهم می کند، مسیر یادگیری و پیشرفت را نیز تسهیل می نماید. در این فرآیند با تکیه بر تقاط قوت، استعداد و توانایی ها به مراجعه کننده کمک می شود تا بر ترسها و موانع خوب غلبه کرده و از بین مسیرهایی که وجود دارد بهترین را انتخاب کرده و برای تحقق اهداف خود تلاش کند.

بیزینس کوچینگ Business Coaching یا کوچینگ کسب و کار

با مرور مجدد دو تعریف فوق و ترکیب آنها می توان به یک تعریف کلی برای کوچینگ کسب و کار دست پیدا کرد. کوچینگ کسب و کار فرآیندی است که مشخصاً کمک می کند تا کسب و کار بتواند بر موانع خود غلبه کرده و بهترین راهکارها را انتخاب کند تا بتواند اهداف کلی خود را محقق سازد.

بیزینس کوچ یا کوچ کسب و کار کیست؟

طبق تعریف فوق، به کوچ یا مربی که در حوزه کسب  و کار به صورت تخصصی کار می کند، بیزینس کوچ گفته می شود. هر بیزینس کوچ باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • در زمینه ی تجارت و کسب و کار آموزش ها و دوره های لازم را گذرانده است.
  • هنگام کار با مشتری یا مراجعه کننده تجربه کافی را در زمینه ی مذکور را دارد.
  • به مراجعه کننده کمک می کند تا ضمن توجه به جزییات، به کلیات نیز توجه لازم را داشته باشد.
  • برخوردی صادقانه و شفاف با مراجعه کننده دارد.
  • براساس استعدادها، پتانسیل ها و توانمندی های موجود به صاحبان کسب و کار انگیزه می دهد.

همواره این نکته را درنظر داشته باشید که یک کوچ خوب، در زمینه کسب و کار، نه دوست شماست و نه شریک کاری شما. نقش او به عنوان یک مربی، اینطور تعریف می شود که شما را همراهی کند و بتواند براساس مهارتها و پتانسیل های موجود بهترین راهکارهای موجود را به شما نشان دهد.

نکته ی دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در زمینه ی کسب و کار، حلقه ی ارتباطات کوچ یا مربی تان می تواند به شما در دستیابی اهدافتان کمک شایان توجهی داشته باشد. بنابراین بهتر است از فردی کمک بگیرید که هم در کار خود خبره باشد و هم بتواند شما را به دنیای دیگری از ارتباطات معرفی کند.