چرا به کوچ Coach مراجعه کنیم؟

تصوری که همه ما از کوچ یا مربی داریم، این است که بتواند به ما در شناسایی راه کمک کند. مثل مربیان ورزشی که بازیکن را برای دستیابی به موفقیت راهنمایی می کنند. برای اغلب کسانی که تازه با مفهوم کوچینگ آشنا شده اند، این سوال پیش می آید که چگونه کوچ می تواند به آنها کمک کند؟! و یا چه چیزی باعث مراجعه به کوچ می شود؟!

هدف مراجعه کننده

اغلب مراجعه کنندگان به کوچ ها، به دنبال ایجاد یک تغییر هستند که شاید راه دقیق اعمال آن را ندانند و یا در انتخاب راه دچار تردید باشند. در واقع مراجعه کننده به دنبال چیزی است که هم اکنون ندارد. از طرفی تا به امروز برای رسیدن به آن تلاش کرده اما یا سرعت کافی نداشته و یا به خوبی هدفش محقق نشده است.

بنابراین در چنین شرایطی فرد احساس می کند که به کمک احتیاج دارد. پس کوچ با هدف کمک به مراجع برای دستیابی به آنچه که می خواهد، وارد عمل می شود.

در اغلب مواقع مراجعه کنندگان تنها به یک گوش شنوا برای پیدا کردن راه خود نیاز دارند و شاید در همان یکی دو جلسه ی اول بتوانند به بهترین نتیجه ی ممکن دست پیدا کنند. اما گاهی هم مسئله می تواند حادتر باشد و مراجعه کننده بنا به تشخیص کوچ، نیاز داشته باشد که با یک مشاور تخصصی یا روانشناس صحبت کند.

چه زمانی می توان به کوچ مراجعه کرد؟!

نکته مهم در مراجعه کردن به کوچ این است که نقش آن را به درستی درک کرده باشیم. کوچ مشاور، روانشناس، روانپزشک یا منتور نیست. بنابراین نباید زمانی که دچار مشکلات حاد و یا بعضا سخت شده ایم از کوچ انتظار کمک داشته باشیم.

همان طور که در تعاریف مختلف کوچینگ نیز آمده، تصور کوچ از مراجعه کننده این است که در شرایط فعلی در جای مناسب و موفق قرار دارد، حال با توجه به اینکه تا اینجای مسیر را به خوبی طی کرده، می خواهد تغییراتی را ایجاد کند و یا تصمیمات جدیدی بگیرد که بتواند روند دستیابی به موفقیت خود را ارتقا بخشد.

بنابراین با مکالماتی که انجام می دهد و سوالاتی که طرح می کند، هدف اصلی را از بین بقیه ی راه ها و راهکارها بیرون می کشد.

کوچ‌ ها تسهیل گرانی هستند که به شما کمک می‌ کنند به آگاهی برسید و مسائلی را خودتان کشف کنید و یاد بگیرید. کوچ‌ ها هرگز شما را نصیحت نمی کنند و به شما راهکار ارائه نمی ‌دهند، بلکه آنها با استفاده از ابزارهایی کارآمد در حرفه خود (مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سوالات موثر و قدرتمند و بازخورد)، به شما کمک می کنند تا نقشه راه را برای پیشبرد اهدافتان تعیین کنید یا پازل ‌های درونی که موجب بروز مسائلی در زندگی شما شده ‌اند را کنار هم ببینید و به نتیجه برسید. کوچ ها در حقیقت به افراد کمک می کنند که خودشان با رسیدن به آگاهی و پاسخ ‌ها، میان آن کسی که هستند و آن کسی که می خواهند باشند پلی ایجاد کنند. کوچ ‌ها به افراد کمک می کنند تا افکار و پیچیدگی های ذهن خود را خودشان سر و سامان دهند، ساده کنند و به شفافیت برسند.